Halaman

Aqidah

AQIDAH DAN KEPENTINGANNYA

1.0. PENGENALAN

Apabila kita bercakap mengenai aqidah sesungguhnya kita sedang bercakap dalam daerah kepercayaan, keyakinan dan keimanan. Hal itu jelas apabila kita merujukkan perkataan aqidah itu sendiri yang menjurus kepada kepercayaan dan keyakinan sedangkan perkataan keyakinan yang merupakan salah satu unsur makna kepada perkataan aqidah itu pula merupakan salah satu unsur makna kepada perkataan keimanan, maka itu ungkapan aqidah merujuk kepada perihal keimanan, kepercayaan serta keyakinan. Oleh itu jelaslah kepada kita bahawa aqidah dan keimanan itu merupakan dua istilah yang mempunyai makna yang sama.


1.1 PENGERTIAN AQIDAH

Dari segi bahasa aqidah merupakan perkataan yang berasal dari bahasa arab makna literalnya merujuk kepada ikatan kemas atau simpulan mati.
Dari segi istilah aqidah Islam dapat ditakrifkan sebagai kepercayaan atau keimanan kepada hakikat dan nilai yang mutlak yang tetap dan kekal, yang pasti dan hakiki lagi suci seperti yang diwajibkan oleh Islam iaitu kepercayaan yang tersimpul dengan teguh dalam jiwa yang tidak mungkin terurai dalam apa jua keadaan dan suasana.

Ciri-Ciri Aqidah yang Benar

Aqidah atau keimanan yang tulin itu mestilah mengandungi ciri-ciri yang berikut:
•Kepercayaan dan keyakinan itu mestilah berasaskan kefahaman minda dan ilmu yang mantap (wahyu Ilahi)

•Kepercayaan dan keyakinan itu mestilah berada dalam keadaan yang cukup teguh, bahkan ia tidak boleh menerima sebarang bentuk syak dan tidak mungkin digugat oleh sebarang kepercayaan lain sebagaimana firman Allah s.w.t.
إِنَّمَا المُؤْمِنُوْنَ الَّذِينَ ءَامَنُوْا بِااللهِ وَرَسُوْلِهِ ثُمَّ لَمْ
يَرْتََابُوْا.

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasulnya kemudian mereka tidak meragu- ragukan”.


•Kepercayaan dan keyakinan itu mestilah pula diikuti bersama dengan perkataan ataupun kepatuhan hati serta kemahuan untuk mempraktikkan segala hukum atau suruhan dengan penuh rasa rela tanpa sebarang bantahan.


Ciri-Ciri Aqidah Yang Salah (Fasad)

Akidah yang salah adalah sesuatu iktikad atau kepercayaan yang bercanggah dengan nas-nas syariah dari al Quran dan as Sunnah.

Akidah yang berpunca dari akal pemikiran manusia semata-mata ataupun penyelewengan aqidah yang sahih yang diselewengkan menurut akal fikiran hawa nafsu seperti mana yang terdapat dalam aqidah Yahudi, Nasrani, golongan tarikat yang menyeleweng, ahli falsafah, golongan batiniah dan lain-lain lagi.


1.2 KEPENTINGAN AQIDAH

Berhubung dengan persoalan aqidah dalam kehidudupan seharian seseorang muslim, maka perlu dinyatakan bahawa aqidah merupakan perkara yang cukup asas dan mendasar sekali. Ia bagaikan batang yang subur kepada sepohon pokok iaitu semua dahan dan ranting pokok berkenaan amat memerlukannya bagi mendapatkan ruang untuk tumbuh dan berkembang di atasnya. Demikianlah tamsilnya apabila aqidah yang benar dan tidak terseleweng yang diperlukan oleh seseorang manusia untuk menjadikan asas bagi membolehkan semua amalan kebaikan sehariannya yang dilakukannya demi untuk mencari keredhaan Allah s.w.t. diterima dengan baik

Di antara kepentingan aqidah dalam kehidupam muslim ialah:

•Untuk memperolehi keyakinan yang mantap tentang kewujudan Allah s.w.t. dan kesempurnaan sifat-sifatNya berdasarkan dalil-dalil naqli dan aqli sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah al Ikhlas : 1-4 yang bermaksud: “Katakanlah (ya Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah yang Maha Esa. Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk itu memohon sebarang hajat. Ia tidak beranak dan tidak diperanakkan dan tidak ada sesiapa yang serupa denganNya.”
•Supaya melahirkan kesedaran kepada mukmin bahawa seluruh kehidupannya adalah di bawah kawalan pengawasan dan kekuasaan Allah s.w.t.
•Supaya dapat merealisasikan keyakinan aqidah yang kukuh dalam tindakan dan amalan setiap mukmin sebagaimana firman Allah s.w.t.

وَمَا كََانَ لِمُؤْمِنٍ وَلاَ مُؤمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا اَنْ

يَكُوْنَ لَهُمُ الخِيَرَة مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللهَ وَرَسُوْلَهُ فَقََدْ

ضَلَّ ضَللاً مُبِيْنَا

“Tidak patut bagi laki-laki mukmin dan bagi perempuan, apabila Allah dan rasulNya telah menetapkan sesuatu ketetapan akan ada bagi mereka pilihan tentang urusan mereka dan barang siapa yang menderhakai Allah dan rasulNya maka sesungguhnya dia telah sesat, sesat yang nyata" (Surah al-Ahzab: 36)

•Melahirkan perasaan cinta dan takut akan Allah s.w.t. serta melahirkan umat atau bangsa yang mulia.
•Akan mendapat keredhaan Allah s.w.t. di dunia dan akhirat.

1.3 KESAN PELANGGARAN AQIDAH YANG BENAR

Antara kesan akibat pelanggaran ataupun penyelewengan aqidah yang benar ialah:
•Melahirkan manusia yang menyengutukan Allah s.w.t. (syirik) pada zat, sifat dan perbuatanNya.
•Mewujudkan manusia yang mengangkat atau memperjuangkan syiar-syiar kufur yang memalingkan manusia dari menjadikan Allah s.w.t. sebagai tempat pengabdian dan tempat tuju.
•Melahirkan masyarakat yang membenci sesuatu dari sistem Islam atau melebihkan sistem yang lain.
•Melahirkan umat yang mempersendakan sesuatu dari al Quaran dan Sunnah sehingga mengakibatkan masyarakat berpecah-belah.
•Mewujudkan berbagai-bagai ajaran sesat di dalam masyarakat.


1.4 AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH

Pengertian Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Kemunculannya.

Ahli Sunnah ertinya penganut sunnah nabi dan wal Jamaah ertinya jemaah para sahabat nabi s.a.w; maka pengikut aliran ahli sunnah wal Jamaah ialah orang-oranag yang menganut iktikad yang dianuti oleh nabi Muhammad s.a.w. dan iktikad para sahabat baginda, iktikad pegangan nabi s.a.w. dan para sahabatnya terkandung di dalam al- Quran dan as- Sunnah rasul sendiri.

Dalam sejarah Islam, usaha mengumpul Ahli Sunnah wal Jamaah muncul pada akhir abad ketiga hijrah yang diusahakan oleh dua orang ulamak yang besar dalam Usuluddin iaitu Sheikh Abu Hassan Ali as-Syaari dilahirkan di kota Basrah dan wafat pada tahun 324 hijrah; dan Sheikh Abu Mansor al-Maturidi, wafat pada 333 hijrah.

Pegangan Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah

Di antara pegangan aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah ialah:
i.Perbuatan hamba: berpendapat bahawa Allah telah menjadikan perbuatan hamba yang berbentuk usaha dan ikhtiar baginya.
ii.Sifat Allah s.w.t.: berpendapat bahawa Allah s.w.t. itu bersifat dengan sifat kesempurnaan yang layak baginya seperti berkuasa, berkemampuan dan sebagainya. Sifat-sifat tersebut ada pada zat Allah s.w.t.
iii.Melihat Allah s.w.t.: berpendapat bahawa pada hari akhirat orang mukmin dapat melihat Allah s.w.t. itu adalah harus pada akal dan wajib pada hukum syarak kerana Allah itu yang Maha Wujud.
iv.Mengenai al Quran: berpendapat bahawa al Quran itu kalamullah yang qadim dan azali kerana kandungan isinya adalah dari kalamullah yang qadim, tidak berhuruf dan bersuara.
v.Dosa besar: berpendapat bahawa orang-orang mukmin yang melakukan dosa besar yang belum gugur imannya maka masih dianggap mukmin kerana iman itu adalah amalan hati. Seluruh umat Islam bersepakat bahawa orang yang melakukan dosa besar wajib disembahyangkan jenazahnya.

Kepentingan berpegang dengan Iktikad Ahli Sunnah Wal Jamaah
•Iktikad Ahli Sunnah wal Jamaah itu diambil dan digali daripada al Quran dan al Hadis Nabi s.a.w.
•Kepercayaan Ahli Sunnah wal Jamaah itu merupakan iktikad yang telah dipegang oleh rasulullah s.a.w dan para sahabat sebelum ini.
•Memastikan manusia menjadikan al Quran dan al Hadis nabi s.a.w. dirujuk bagi setiap perkara.
•Memahami iktikad Ahli Sunnah wal Jamaah akan membolehkan seseorang membezakan antara iktikad yang benar atau sebaliknya.


FUNGSI DAN TANGGUNGJAWAB MANUSIA

2.0 PENGENALAN

Manusia ialah makhluk Allah swt. yang dijadikan seelok kejadian dan dilengkapkan dengan akal fikiran iaitu tugas membina dan memakmurkan bumi Allah swt. , menggunakan nikmat Allah swt. untuk menegakkan keadilan, keamanan, kesejahteraan, kebaikan dan keamanan, mencegah daripada berlaku kerosakan, kekejian, kebinasaan terhadap Allah swt.

2.1 KEJADIAN MANUSIA DARI PERSPEKTIF ISLAM

Walaupun manusia telah mengkaji dan mencari dan terus mengkaji dan mencari hakikat dirinya hasil daripada naluri ingin mengetahui yang telah sedia ada dalam dirinya, namun manusia tetap tidak akan mengenal dirinya selama manusia itu tidak mahu menerima hakikat kejadian dirinya yang dikemukakan Allah s.w.t. yang Maha Pencipta. Oleh itu logiknya ialah Allah s.w.t yang mencipta manusia sahaja dan Dialah yang mengetahui hakikat kejadian diri manusia sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah al-Mulk :14 yang bermaksud: “Tidakkah Allah yang menciptakan segala makhluk itu mengetahui segala-galanya sedang Dia amat halus urusan tadbirnya lagi amat mendalam pengetahuanNya, Maha Mengetahui segala ciptaanNya.”

Kejadian Manusia Yang Pertama

Manusia pertama yang diciptakan oleh Allah s.w.t adalah nabi Adam a.s. Dia dijadikan daripada tanah liat yang kering dan banyak istilah yang digunakan di dalam al Quran terhadap kejadian Nabi Adam a.s. seperti at-turab (tanah), at-tin al-lazib ( tanah liat), sulalatin min tin (pati tanah), hamma in masnun (tanah yang panas, minal ardhi (tanah bumi) dan lain-lain lagi sebagaimana firman Allah s.w.t

وَإِذْقَالَ رَبُّكَ لِلْمَلئِكَةِ إِنِّى خَلِقُ بَشَرًا مِنْ صَلْصلٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُوْنَ.

“Dan ingatkanlah peristiwa ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia dari tanah liat yang kering yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya.” Setelah disempurnakan kejadiannya lalu Allah s.w.t meniupkan ruh dalam tubuh nabi Adam a.s.
(Surah al-Hijr : 28)

Proses Kejadian anak Adam
Kejadian anak Adam adalah melalui proses seperti berikut:

i.Sperma lelaki akan bercampur dengan ovum perempuan dan membentuk nutfah.
ii.Nutfah akan bertukar menjadi alaqah (segumpal darah).
iii.Kemudia alaqah akan bertukar menjadi mudghah (segumpal daging).
iv.Daripada segumpal daging itu terbentuk pula izaman (tulang-belulang).
v.Kemudian tulang-belulang akan dibaluti oleh lahman (daging yang membaluti)
vi.Selepas itu akan terbentuklah manusia dengan anggota.
vii.Seterusnya Allah s.w.t. mengutuskan malaikat meniupkan ruh ke dalam tubuh manusia.


Proses kejadian manusia di atas telah dinyatakan oleh Allah s.w.t.


وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسنَ مِنْ سُللَةٍ مِنْ طِيْنٍ. ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ فِى قَرَار ٍ مَكِيْنٍ.ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظمَا فَكَسَوْنَ الْعِظمَ لَحْمًا ثُمَّ اَنْشَانهُ خَلْقًا ءَاخَرْ فَتََبَارَكَ أَحْسَنُ الخلِقِيْنَ

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari saripati (berasal) dari tanah, kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh ( rahim), kemudian mani itu Kami jadikan segumpal darah lalu seketul daging dan seketul daging itu Kami jadikan tulang-belulang lalu tulang-belulang itu Kami bungkuskan dengan daging kemudian Kami jadikan dia makhluk yang ( berbentuk) lain, maka Maha Sucilah Allah Pencipta Yang Maha Baik.”
(Surah al-Mukminun: 12 – 14)


Daripada ayat di atas jelaslah bahawasanya Allah s.w.t. telah mencipta manusia dengan sebaik-baik kejadian, dikurniakan akal, kesempurnaaan rohani dan jasmani dan membekalkan ilmu pengetahuan supaya manusia dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan di muka bumi ini.


2.2 MANUSIA SEBAGAI HAMBA DAN KHALIFAH ALLAH S.W.T. DI MUKA BUMI

Manusia dijadikan oleh Allah bukan secara sia-sia dan main-main bahkan, mempunyai peranan dan matlamat yang tertentu. Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Adakah kamu menyangka bahawa Kami menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) hanya saja-saja (sia-sia tanpa ada sesuatu hikmah pada penciptaan itu?) dan kamu (menyangka pula) kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”
(Al-Mu’minun:115)

Di antaranya ialah sebagai khalifah Allah yang akan mentadbir, mengurus dan membangunkan bumi ini mengikut syariat dan peraturan Allah dan juga sebagai hamba yang sentiasa beribadah kepadaNya.

Tanggungjawab Manusia Sebagai Hamba.

Allah SWT dengan kehendak kebijaksanaanNya telah mencipta makhluk-makhluk yang di tempatkan di alam penciptaanNya. Manusia di antara makhluk Allah dan menjadi hamba Allah SWT. Sebagai hamba Allah tanggungjawab manusia adalah amat luas di dalam kehidupannya, meliputi semua keadaan dan tugas yang ditentukan kepadanya.
Allah mencipta manusia ada tujuan-tujuannya yang tertentu. Manusia dicipta untuk dikembalikan semula kepada Allah dan setiap manusia akan disoal di atas setiap usaha dan amal yang dilakukan selama ia hidup di dunia. Apabila pengakuan terhadap kenyataan dan hakikat wujudnya hari pembalasan telah dibuat maka tugas yang diwajibkan ke atas dirinya perlu dilaksanakan.

Manusia Sebagai Khalifah Allah.

Antara anugerah utama Allah kepada manusia ialah pemilihan manusia untuk menjadi khalifah atau wakilNya di bumi. Dengan ini manusia berkewajipan menegakkan kebenaran, kebaikan, mewujudkan kedamaian, menghapuskan kemungkaran serta penyelewengan dan penyimpangan dari jalan Allah.

Firman Allah SWT yang bermaksud :

“Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat: Sesungguhnya Aku jadikan di bumi seorang Khalifah. Berkata Malaikat: Adakah Engkau hendak jadikan di muka bumi ini orang yang melakukan kerosakan dan menumpahkan darah, sedangkan kami sentiasa bertasbih dan bertaqdis dengan memuji Engkau? Jawab Allah: Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.”
(Al-Baqarah:30)



Di kalangan makhluk ciptaan Allah, manusia telah dipilih oleh Allah melaksanakan tanggungjawab tersebut. Ini sudah tentu kerana manusia merupakan makhluk yang paling istimewa.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.”
(Al-Ahzab: 72)




2.3 TANGGUNGJAWAB MANUSIA TERHADAP ALLAH S.W.T. MANUSIA SERTA TERHADAP ALAM

a. Tanggungjawab Manusia Terhadap Allah s.w.t :
•Mentauhidkan Allah s.w.t yang Maha Esa
•Tidak menyengutukan Allah s.w.t dengan sesuatu
•Mengabdikan diri hanya kepada Allah s.w.t. dengan melakukan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya.
•Melakukan ibadat dalam bentuk amar makruf dan nahi mungkar.
•Mengingati Allah sama ada dalam keadaan senang ataupun dalam kesusahan

b.Tanggungjawab Manusia Sesama Manusia
•Menjalinkan hubungan persaudaraan sesama manusia tanpa mengira pangkat dan kedudukan.
•Saling-bantu-membantu sesama manusia
•Menjaga kesejahteraan masyarakat dan tidak menimbulkan perpecahan sesama manusia.
•Hormat-menghormati di antara satu sama lain.
•Berakhak mulia di antara satu sama lain.


c.Tanggungjawab Manusia Terhadap Alam
•Tidak melakukan kerosakan dan kemusnahan alam seperti pencemaran sungai, udara dan seumpamanya.
•Menjaga kebersihan dan keindahan alam.
•Menyayangi makhluk-makhluk lain.


KONSEP PAHALA DAN DOSA

3.0 PENGENALAN
Setiap mukmin yang beriman kepada Allah s.wt. hendaklah sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan iman dan amal soleh dengan melakukan segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Setiap perbuatan manusia sama ada baik atau jahat, kecil atau besar, semuanya akan diadili oleh Allah s.w.t. dan diberi ganjaran sama ada pahala ataupun dosa. Firman Allah s.w.t.

وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْْقلَ ذَرَّةٍ خَيْرًا َيَرة. وَمَنْ يَعْمَل مِثْقلَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَة
“Barang siapa mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya akan diperlihatkannya dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya akan diperlihatkannya.” (Surah al-Zalzalah:7-8)


3.1PAHALA

Pahala ialah ganjaran baik yang diberikan oleh Allah di akhirat kelak kepada mukmin yang taat dan patuh kepada Allah s.w.t. serta melakukan amalan-amalan soleh. Firman Allah s.w.t

وَالَّذِيْنَ ءَامَنُوْا وَعَمِلُوا الصلِحتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنّتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا
الأَنْهرُ خلِدِيْن فِيْه أَبَدًا وَعْدَا اللهِ حَقًّا وَمَنْ اَصْدَقُ مِنَ اللهِ قِيْلاً

“Dan orang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan ke dalam syurga mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya sebagai janji Allah s.w.t yang benar dan siapakah yang lebih benar perkataannya (selain) daripada Allah? (Surah an-Nisak:122)


Antara perkara-perkara atau amalan-amalan yang boleh mendatangkan pahala ialah:

•Sentiasa melaksanakan perintah Allah s.w.t. dan menjauhi laranganNya.
•Memperbanyakkan melakukan ibadat-ibadat sunat selain beristiqamah menunaikan ibadat yang fardu.
•Berusaha memperbanyakkan amal kebajikan dan berfaedah untuk diri, keluaraga, masyarakat dan negara.
•Menjalin hubungan baik sesama manusia sama ada terhadap ibu bapa, keluarga, jiran dan masyarakat.
•Melakukan amar makruf dan nahi mungkar, sebagaimana firman Allah s.w.t

يُؤْمِنُوْنَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الأخِرِ وَيَاءْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوْفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسرِعُوْنَ فِى الخَيْرَاتِ وَأوْلئِكَ مِنَ الْصّلِحِيْڹَ

“ Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat dan menyuruh berbuat perkara kebaikan dan melarang daripada perkara mungkar dan mereka pula bersegera pada mengerjakan berbagai kebaikan dan mereka itu adalah daripada orang-orang yang soleh.” (Surah aali-Imran: 114)


3.2 DOSA

Dosa ialah balasan buruk yang diberikan oleh Allah s.w.t. kepada hambaNya yang tidak patuh (engkar) pada perintah Allah s.w.t. dan melanggar segala laranganNya. Allah s.w.t. menjadikan dosa adalah sebagai satu tanda keadilanNya dan sebagai peringatan terhadap hambaNya di mana setiap perlakuan dosa itu akan dipertanggungjawabkan, seterusnya akan mendapat balasan sebagaimana yang telah dijanjikan. Setiap manusia yang melakukan dosa itu tidak akan terlepas daripada pemerhatian Allah s.w.t Segala dosa yang dilakukan oleh manusia dikategorikan kepada dua iaitu:


Pertama: Dosa yang dilakukan oleh hamba terhadap TuhanNya. Dosa jenis ini biasanya dilakukan oleh manusia kerana meninggalkan hak-hak PenciptaNya yang meliputi segala suruhan dan laranganNya. Walaupun demikian, dosa-dosa ini agak mudah dan lebih senang untuk mendapat keampunan sekiranya memenuhi tuntutan yang telah disyariatkan dalam kesempurnaan bertaubat. Firman Allah s.w.t


يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوا تُوْبُوْا اِلَى اللهِ تَوْبَةً نَصُوْحَا عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ

"Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha (taubat yang bersungguh-sungguh).” (Surah at-Tahrim: 8)

Semua dosa yang dilakukan oleh hambaNya akan diampunkan oleh Allah s.w.t selagi hayat dikandung badan kecuali dosa menyekutukanNya sebagaimana firman Allah s.w.t

إِنﱠ اللهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُوْنَ ذلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ

“Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak mengampunkan dosa orang yang menyekutukanNya dan Dia mengampunkan selain daripada itu bagi sesiapa yang dikehendaki.” (Surah an-Nisak : 48)

Kedua: Dosa yang dilakukan terhadap sesama makhluk. Ianya berlaku apabila seseorang itu tidak dapat menunaikan atau melanggar hak-hak orang lain. Dosa ini adalah lebih berat dan lebih sukar untuk mendapat keampunan. Mereka yang melakukan kesalahan terhadap sesama makhluk ini terpaksa bertemu sendiri dengan orang yang dilakukan penganiayaan itu serta menyatakan segala kesilapannya, seterusnya meminta kemaafan atau terpaksa menerima pembalasan darinya sebagai tebusan dari apa yang telah dilakukan. Firman Allah s.w.t

ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْذِلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوْا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ

“Mereka itu ditimpakan kehinaan dari segenap penjuru di mana sahaja mereka berada kecuali dengan ada tali hubungan dari Allah s.w.t. dan hubungan dari manusia.... ( Surah Ali-Imran : 112)


Antara sifat-sifat buruk manusia yang yang mendorong kepada melakukan dosa-dosa, boleh dibahagikan kepada empat sifat besar iaitu:

•Pertama: Apabila terdapatnya sifat Rububiyyah (Ketuhanan) dalam jiwa. Sifat-sifat ini hanya layak pada zat Allah s.w.t.. Sifat-sifat ini adalah seperti sifat-sifat membangga diri (riyak), bermegah-megah, suka dipuji dan disanjung, memuji diri dan lain-lain lagi sifat-sifat Allah s.w.t. yang sememangnya tidak layak bagi hamba untuk menirunya. Sifat-sifat ini boleh mendorong kepada melakukan dosa-dosa yang lain.

•Kedua: Apabila terdapatnya sifat syaitaniyyah (kesyaitanan) dalam jiwa. Sifat ini boleh menimbulkan sifat-sifat keji seperti hasad dengki, suka menganiaya, menipu, mendorong kepada melakukan kerosakan dan kebinasaan, menyeru kepada melakukan perbuatan keji dan mungkar, bersifat munafik dan mengajak kepada membuat perkara bid’ah dan kesesatan.

•Ketiga: Apabila terdapatnya sifat bahimah (kebinatangan) dalam jiwa. Sifat ini lebih cenderung kepada sifat-sifat binatang, iaitu sifat yang timbul dari hawa nafsu yang tidak terkawal. Ini termasuklah seperti sifat-sifat mencuri, suka mementingkan diri sendiri, tamak haloba, melepas nafsu syahwat sesuka hati sehingga berlakunya perbuatan zina dan liwat, memakan harta anak yatim dan sebagainya.

•Keempat: apabila terdapatnya sifat sabi’iyyah (kebuasan) dalam jiwa. Sifat ini biasanya boleh menimbulkan sifat marah,iri hati, pukul memukul tanpa sebab yang munasabah, memaki hamun sesuka hati, membunuh dengan sengaja dan sifat-sifat lain yang berunsurkan keganasan dan kekejaman.

Kesemua sifat ini boleh menimbulkan berbagai-bagai lagi dosa kerana ia adalah sebagai induk kepada segala dosa. Oleh yang demikian, kita hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t. supaya dihindarkan daripada terdapatnya sifat-sifat ini dai dalam jiwa kita.


Pembahagian Dosa

Para ulamak telah bersepakat membahagikan dosa-dosa itu kepada dua bahagian iaitu dosa-dosa besar dan dosa-dosa kecil. Firman Allah s.w.t

إِنْ تَجْتَنِبُوْا مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلُكُمْ مُدْخَلاً كَرِيمًا

“Jika kamu sekelian menjauhi dosa-dosa besar yang kamu dilarang melakukannya, maka Kami hapuskan dosa-dosa kamu yang kecil-kecil dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia.” (Surah an-Nisak: 31)

(a) Dosa Besar
Dosa besar adalah segala perbuatan yang dilarang oleh Allah s.w.t. mealkukannya sepertimana yang terdapat di dalam al Quran dan as Sunnah. Segala perbuatan yang dilakukan ini akan membawa kepada balasan terhadap pelakunya semasa di dunia dan dijanjikan dengan neraka oleh Allah s.w.t. di akhirat kelak. Begitu juga sesuatu perkara yang sekiranya dilakukan akan membawa kemurkaan Allah s.w.t. Sesetengah ulamak mengatakan sekiranya hendak membezakan antara dosa-dosa besar dengan dosa-dosa kecil adalah dengan melihat kesan kerosakan yang ditimbulkan disebabkan dosa-dosa tersebut. Sekiranya kesan kerosakannya itu besar maka besarlah dosa itu, sebaliknya jika kesan kerosakannya maka kecillah dosa itu.

Para ulamak salaf berpendapat bahawa yang dikatakan dengan dosa-dosa itu adalah segala maksiat yang dilakukan yang dijanjikan oleh Allah s.w.t dengan balasan api neraka. Para sahabat dan tabiin telah berselisih pendapat tentang bilangan dosa-dosa besar itu. Abu Talib al Makki berkata: Bilangan dosa-dosa besar itu kesemuanya berjumlah 17 berdasarkan beberapa buah hadis iaitu:

Empat perkara yang berkaitan dengan hati:
1) Syirik kepada Allah s.w.t
2) Melakukan maksiat secara rela hati
3) Berputus harap dari rahmat Allah s.w.t
4) Merasai terlindung dari balasan dan ancaman Allah s.w.t

Empat perkara yang berkaitan dengan lidah:
5) Bersaksi bohong
6) Menuduh zina
7) Sihir
8) Bersumpah palsu iaitu bersumpah dengan menyalahkan yang hak dan membenarkan yang batil.




Tiga perkara yang berkaitan dengan perut:
9) Minum arak
10) Memakan harta anak yatim
11) Memakan riba

Dua perkara yang berkaitan dengan alat kelamin:
12) Zina
13) Liwat

Dua perkara yang berkaitan dengan tangan:
14) Membunuh
15) Mencuri

Satu perkara yang berkaitan dengan kedua kaki:
16) Melarikan diri dari medan perang.

Terakhir sekali yang berkaitan dengan:
17) Menderhaka terhadp kedua ibu bapa.

(b) Dosa Kecil

Dosa kecil ialah kesalahan yang tidak diberi amaran azab yang keras di akhirat dan tidak diperuntukkan hukuman tertentu di dunia. Contohnya melihat aurat bukan muhrim, ingkar arahan guru, tidak bermoral dan seumpamanya lagi.

Allah s.w.t. berfirman

اَلَّذِيْنَ يَجْتَنِبُوْا كَبئِرَ الإِثْمَ وَالْفَوَاحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَكَ وٰسِعُ
الْمَغْفِرَةٌٰ

ٰ "Orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan-perbuatan yang keji kecuali dosa-dosa kecil sesungguhnya Tuhan engkau Maha luas keampunanNya.”
(Surah an-Najm: 32)

Ayat yang tersebut menjelaskan perkataan ‘al-Lam am’ yang dimaksudkan oleh Allah s.w.t. sebagai dosa-dosa kecil yang tidak dapat dihindari dari melakukannya oleh setiap manusia biasa kecuali orang yang dipelihara oleh



Allah s.w.t. Ini menunjukkan bahawa terdapatnya dosa-dosa kecil. Dosa kecil ini rendah sedikit tarafnya kalau hendak dibandingkan dengan dosa-dosa
besar. Dosa-dosa kecil ini adakalanya terhapus apabila melakukan kebajikan dan amal kebaikan, sepertimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: “Solat lima waktu, solat Jumaat hingga ke solat jumaat yang berikutnya dan Ramadan hingga Ramadan berikutnya dapat menghapuskan dosa-dosa kecil selama tidak melakukan dosa-dosa besar.”

Namun demikian jangan sekali-kali kita menganggap bahawa dosa-dosa kecil ini satu perkara yang remeh dan tidak membawa kepada kemudharatan. Perkara ini jelas dinyatakan dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Awaslah kamu terhadap dosa-dosa yang remeh, kerana dosa-dosa itu akan terkumpul dan akan membinasakannya.”

Berdasarkan hadis ini, jelas menunjukkan bahawa dosa-dosa kecil yang sentiasa dilakukan akan terkumpul dan akan menjadi perkara yang besar serta memudaratkan. Apabila sesuatu perkara buruk yang dilakukan akan membawa kemudaratan, maka sudah semestinya ia wajib dijauhkan dan dihindarkan.



2.3.3 KESAN PSIKOLOGI TERHADAP KEYAKINAN DAN KEFAHAMAN TENTANG DOSA DAN PAHALA

 Beriman kepada Allah dan Rasul serta rukun-rukun iman yang lain dengan sepenuh hati.
 Mendorong seseorang melakukan amal soleh yang diredhai Allah s.w.t
 Sentiasa melaksanakan perintah Allah s.w.t dan menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah syarak.
 Ikhlas melakukan amal ibadat dan kebajikan.
 Kasih dan cinta kepada Rasulullah s.a.w dengan memperbanyakkan selawat dan mencontohi akhlak baginda.
 Berusaha menghindarkan diri daripada perbuatan yang dimurkai Allah s.w.t.
 Sentiasa bertaubat dan beristighfar daripada dosa dan berusaha tidak mengulanginya.
 Sentiasa berkorban harta, tenaga, fikiran dan nyawa utuk menegakkan agama Allah s.w.t.






KESIMPULAN

Sesungguhnya orang yang beriman kepada Allah s.w.t dengan sepenuh hati akan sentiasa menginsafi bahawa Allah s.w.t bersifat Maha Adil yang akan memberi pembalasan di atas perbuatan hambaNya. Balasan neraka yang dijanjikan Allah s.w.t akan mengingatkan manusia tentang siksa yang mengerikan di atas perbuatan dosa yang dilakukan, sebaliknya segala pengorbanan dan amalan baik yang dilakukan di dunia akan diberi ganjaran syurga di akhirat kelak.


























TAUBAT

2.4.0 PENGENALAN

Status manusia berbeza dengan malaikat yang penuh dengan kesucian dan kemuliaan dengan tabiatnya yang selalu patuh dan taat kepada Allah s.w.t Tetapi juga hakikat manusia berlainan dengan iblis yang statusnya derhaka selama-lamanya. Manusia berada di antara keduanya yang adakalanya akan terjerumus ke tahap kemuliaan dan kesucian tetapi juga ada ketikanya akan terjerumus ke dalam lembah kehinaan dan kederhakaan bila tergoda dengan bisikan syaitan.

Manusia dianugerahi sejumlah keistimewaan tertentu dibandingkan dengan makhluk-makhluk lainnya, namun juga kelemahan-kelemahan. Salah satu daripada kelemahannya ialah apabila dirayu oleh iblis dengan pujukan yang manis kadang-kadang akan tergoda mengikutinya.

Jika Nabi Adam a.s. pernah melakukan kealpaan dan kekhilafan, maka anak cucunya tidak lepas dari keadaan tersebut, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.

كُلُّ ابْنِى آدَم خَطَّاءُوْنَ وَخَيْرُ الْخَطَّائِيْنَ التََوَّابُوْنَ

“ Tiap-tiap Bani Adam itu berbuat banyak kesalahan, tetapi sebaik-baik orang yang banyak berbuat kesalahan ialah orang-orang yang banyak bertaubat.”

Tiga Faktor Utama Manusia Selalu Melakukan Kesalahan Atau Dosa:

Pertama; watak yang lemah (dhaif) untuk melawan godaan syaitan kecuali mereka yang ikhlas dalam agama.



Kedua; Kecenderungan (naluri) manusia merasakan kesenangan, sehingga kadang-kadang keinginan dan hawa nafsu mengalahkan pertimbangan akal.

Ketiga; Manusia selalu terkepung oleh keadaan yang dapat membawanya kepada pelanggaran norma-norma Ilahi, dalam keadaan mana syaitan memainkan peranan aktif menunggu peluang yang tepat untuk menjerumuskan Bani adam.

Segolongan manusia mampu bertahan dengan kekuatan iman yang membentengi peribadinya dan segolongan pula terjerumus mengerjakan larangan Allah s.w.t.
ٰdia mengakui kesalahannya.Firman Allah s.w.t.

قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَ مِنَ الْخسِرِيْنَ

“Kedua-duanya (Adam dan Hawa) berkata: Hai tuhan kami, sesungguhnya kami telah menganiayai diri kami sendiri. Sekiranya Engkau tidak mengampunkan kami dan tidak Engkau rahmati kami, nescaya jadilah kami daripada orang-orang yang rugi.” (Surah al-A’raf: 23)

Demikian juga Nabi Yunus ketika meninggalkan kaumnya dengan amarah, suatu kesalahan kerana meninggalkan tugas yang diamanahkan Allah s.w.t. kepadanya. Ketika ikan menelan dirinya, sedarlah Nabi Yunus akan kesalahannya sebagaimana firman Allah s.w.t “Dan ingatlah sahabat ikan itu (Yunus), tatkala ia pergi dengan marah kerana ia sangka bahawa Kami tiada berkuasa ke atasnya, maka ia berseru dalam kegelapan bahawa tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya.” (Surah al-Anbiyak: 87)

Oleh kerana itulah sebagai hamba Allah yang tidak lepas daripada melakukan kesilapan kita hendaklah memohon keampunan dan bertaubat kepada Allah s.w.t.


2.4.1 PENGERTIAN TAUBAT

Taubat dari segi bahasa ertinya kembali. Yang dimaksudkan dalam istilah syariat ialah kembali kepada kesucian setelah melakukan dosa. Takrif taubat yang lengkap dirumuskan seperti berikut: Berhenti daripada melakukan kesalahan atau dosa, menyesal di atas kesilapan yang telah dilakukan dan berazam tidak mengulangi lagi serta terus mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Hukumnya adalah wajib ke atas mereka yang telah melakukan dosa, sebagaimana firman Allah s.w.t;



وَتُوْبُوْا اِلَى اللهِ جَمِيْعًا أَيُّهَا الْمُؤْ مِنُوْنَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَ

“Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung.”
(Surah an Nur : 31)


Dalam kitab Riyadhus-salihin, An-Nawawi mengutarakan bahawa taubat itu wajib dari setiap dosa. Jika maksiat itu hanya antara dia dengan Allah tidak berhubungan dengan hak manusia, maka ada tiga syarat taubat.

Pertama: Menghentikan maksiat.
Kedua : Menyesal atas perbuatan yang telah terlanjur dilakukan.
Ketiga : Menyelesaikan urusannya dengan orang yang berhak, misalnya
mengembalikan barang yang harus dikembalikannya atau
meminta maaf.


2.4.2 MENGAPA MESTI BERTAUBAT

Kita wajib beriman sepenuhnya bahawa Allah s.w.t. Berkuasa kepada semua makhluknya di bumi atau langit. Dia mengetahui segala yang berlaku kepada makhluknya sama ada yang lahir atau yang tersembunyi dan Dia juga berkuasa untuk memberikan keampunan kepada seseorang yang dikehendakiNya. Oleh itu kita hendaklah percaya kepada rukun iman dan melaksanakan perintah dan meninggalkan laranganNya. Dan hendaklah sentiasa berdoa memohon keampunan dan pertolongan Allah s.w.t kerana setiap manusia tidak terlepas daripada melakukan kesalahan. Terdapat beberapa faktor mengapa manusia mesti bertaubat, di antaranya ialah:

 Memberi peluang kepada orang yang berdosa kembali ke jalan Allah s.w.t
 Memberi ketenangan hati kepada muslim yang bertaubat.
 Mendapat keampunan dan petunjuk Allah s.w.t sebagai satu cara mendekatkan diri kepada Allah s.w.t
 Meningkatkan keimanan kerana menyedari dirinya tidak sempurna.
 Mendapat balasan syurga di akhirat kelak.
 Mengembalikan kembali silaturrahim.
 Dikasihi dan dipelihara oleh Allah s.w.t sebagaimana firman Allah s.w.t




إِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَوَابِيْنَ وَيُحِبُ الْمُتَطَهِّرِيْنَ
“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan orang-orang yang membersihkan diri.”
(surah al-Baqarah: 222)


2.4.3 SYARAT DAN RUKUN BERTAUBAT

i. Menyesal dengan sebenar-benarnya atas maksiat yang telah terlanjur dilakukannya.
ii. Berhenti melakukan maksiat dengan serta-merta.
iii. Berazam tidak akan mengulanginya lagi.
iv. Jika kesalahan itu berkaitan dengan hak orang lain segeralah mengakuinya dengan terus terang dan meminta maaf daripadanya.

Sekiranya kesemua rukun taubat disempurnakan, maka seseorang itu telah bertaubat dengan sebenarnya atau dinamakan dengan taubat nasuha sebagaimana firman Allah s.w.t.

يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوا تُوْبُوْا اِلَى اللهِ تَوْبَةً نَصُوْحًا

“ Wahai orang-orang yang beriman bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha.
(Surah at-Tahrim : 8)


Imam Ghazali membahagikan taubat kepada tiga jenis:
i. Pertama: Taubat orang awam iaitu taubat yang dilakukan terhadap dosa-dosa lahir dan nyata misalnya berzina, mencuri, membunuh orang dan lain-lain.
ii. Kedua : Taubat yang khusus yakni taubat yang dilakukan kerana dosa-dosa batin misalnya dengki, takbur, ujub dan lain-lain.
iii. Ketiga : Taubat yang lebih khusus iaitu taubat dari kealpaan dan kelalaian mengingati Tuhan. Rangka taubat yang demikian itulah yang dimaksudkan oelh rasulullah s.a.w dalam hadis bahawa belaiu sendiri bertaubat kepada tuhan seratus kali sehari.




2.4.4 CONTOH DAN KISAH TAUBAT

Dalam riwayat al Bukhari dan Muslim nabi s.a.w. menceritakan di zaman dahulukala ada seorang pembunuh yang telah membunuh 99 orang kemudian dia ingin bertaubat. Ketika dia bertanya kepada seorang alim apakah taubatnya masih dapat diterima Allah, pendita itu menjawab taubatnya itu tidak dapat diterima lagi, maka orang alim itulah dibunuhnya pula sehingga genaplah 100 orang yang dibunuhnya.

Dia cuba menghubungi orang alim lainnya. Orang alim itu memberikan jalan kemungkinan diterima taubatnya dan dianjurkan pergi ke negeri yang penduduknya banyak orang yang taat kepada Allah s.w.t. dan jangan lagi kembali ke negerinya semula kerana negeri itu banyak penjahatnya. Berangkatlah pembunuh itu, dan ternyata dalam perjalanan dia menemui ajalnya.

Ketika datang malaikat rahmat untuk membawa ruhnya ketika itu datang pula malaikat azab , bertengkarlah kedua malaikat itu. Berkata malaikat rahmat dia telah menempuh perjalanan kerana dia telah bertaubat kepada Allah dan mencari keampunanNya. Berkata malaikat azab, dia belum pernah berbuat kebaikan sama sekali maka datanglah malaikat yang akan menghakimi keduanya lalu mengukur jarak perjalanan yang telah dilaluinya dengan negeri yang ditujunya, ternyata negeri yang ditujunya itu lebih dekat sejengkal daripada negeri yang ditinggalkannya, maka ruhnya dibawa oleh malaikat rahmat.

Riwayat ini menggambarkan bahawa betapa pun beratnya dosa jika pelakunya sungguh-sungguh bertaubat dengan berhijrah dari larangan Allah kepada perintah Allah, maka InsyaAllah taubatnya akan dikabulkan.